ÀLBUMS


JOCS

Editat
BMG/Ariola 2002

Lletres
Miquel Martí i Pol * , Lluís Llach

Música
Lluís Llach

Laura Almerich
Guitarra clàssica a “Fabià”

Jordi Armengol
Guitarra elèctrica a “Un no sé què” i “Ara mateix”

Anna Comellas
Violoncel

Dani Forcada
Percussions

Pedro Javier González
Guitarra clàssica

Enric Illa
Bateria

Tato Latorre
Guitarra acústica a “Fabià”

Nacho Lesko
Teclats, piano, acordió, melòdica

Jordi Portaz
Contrabaix, baix elèctric, guitarra acústica a “Ara mateix” i programacions

Luis Rigou
Flautes

Laly Rodríguez
Guitarres elèctrica, acústica i acústica 12 cordes

Odette Telleria
Veus

SECCIÓ DE CORDA

Violins: Güel Cabestany, Nuria Freixanet, Sergi Mauro, Joan Marsol, Elisenda Prats, Francesc Puche

Violes: Anna Mainé, Maria Moreno, Ferran Saló
Xel·los: Anna Comellas, Julia Pérez, Lara Vidal


Contrabaixos: Miquel Àngel Cordero, Jordi Portaz

Producció artística
Jordi Portaz

Estudis Gravació
Montalt Park (Sant Vicenç de Montalt), B+B, Sala L que R (Barcelona), Zanfonia (Barcelona)

Estudis Mastering
Nautilos (Milà)

Gravació
Didier Richard

Assistent de gravació a secció de cordes
Pau Sastre

Mescla
Didier Richard, Jordi Portaz

Edició veus
Xavier Puig – Tamtam estudios

Enginyer mastering
Claudio Giussani

Enregistrat a Sant Vicenç de Montalt i Barcelona entre juny i octubre de 2002


  NOTES



  COMENTARI
SOM ON SOM

Per raons estrictament personals, que tenen a veure amb la salut emocional, em veig obligat a recomanar aquests últims jocs de Lluís Llach. Com un antídot. Com un bàlsam. Com una lliçó.

Ignoro el número que aquest treball fa en la seva discografia, que va començar en una llunyana i llarga nit de pedra, amb cançons d'amor i de barricada. Des d'aleshores, el món no ha canviat gaire, encara que tractin de convèncer-nos del contrari. Llach tampoc ho ha fet. Però cada àlbum és l'evidència de la seva evolució, el desenvolupament en dolby estèreo de la seva cosmogonia. Pels camins de sempre. El del pur classicisme que la seva pròpia integritat i maduresa modernitza. I el de la paraula transgressora, des de la seva personal i commovedora expressió del fet amorós, fins a aquesta perseverança seva a seguir cantant les veritats del barquer. A mi m'agradaria escriure sobre els sentiments com ho fa ell. Fins i tot em conformaria de saber sentir com ell. Perquè entre la tenebra dels meus dubtes, la seva veu m'omple de certeses. Sobre l'estètica i sobre l'ètica. Hauria de remuntar-me a Jacques Brel per trobar algú que, dalt d'un escenari, pogués transmetre una comunió tan espessa de tots dos conceptes.

Llach canta ara els seus jocs a contracorrent, com ho ha fet sempre. Escriu els seus poemes i els pobla d'enyorances, de tenebres antigues que encara ens assetgen, de raons per conjugar la solidaritat, encara que no corrin bons temps per a la lírica. I després hi ha la seva música, poderosa o tendra, mestissatge de sedes i arpilleres, cel·lofana a mida d'una emoció, aixopluc de melancolies i tempestats. Es nota que l'artista, seriosament malalt de tossuderia crònica, principis sense marxa enrere i sensibilitat extrema, ha conegut el fred en el seu cor i el dolor en les seves entranyes. Però també la calor d'una pell en harmonia i el color d'una bandera pintada de llibertat i tolerància. Potser tot això ho ha anat immunitzant contra la mandra que fa la por.

Per raons estrictament emocionals, els recomano que juguin als seus jocs, que escoltin les seves cançons noves. On tots poden escoltar qui som. On els que perden, guanyen. Els que esperen, troben. Els que somien, avancen. I els que la fan, la paguen.
Juan Ramón Iborra

  CANÇONS

1. Un no sé què
2. Ens veiem a Folegandros
3. Neofatxes globals
4. Fabià
5. Si un adéu d’amor...
6. Vell és tan bell
7. Ara mateix







 Copyright © 2002, www.lluisllach.com - Avis Legal